Valladolid i okolica

Z Tulum pojechaliśmy autobusem do miasta Valladolid. Jest to mała przepiękna miejscowość z kolorową zabudową. Turystów nie ma zbyt wielu, bo przyjeżdżają tylko na kilka godzin w drodze powrotnej z ruin miasta Chichen Itza. Warto zatrzymać się tu na kilka dni, ze względu na urok tego miejsca, jak i świetną lokalizacje na jednodniowe wypady do pobliskich ruin i parków naturalnych.

Zakochaliśmy się w tym miejscu ze względu na klimat miasta, stare budowle, widoczną na ulicach kulturę majów oraz przepyszne i jednocześnie super tanie opcje jedzeniowe.

Atrakcje:

1. Spacer po mieście. Urokliwe ulice, kilka kościołów, lokalne sklepy – wszystko to warto zobaczyć. W środy i w niedziele o 21, na fasadzie bazyliki pokazywane są iluminacje świetlne wraz z narracją opowiadającą historię miasta. Obok rynku znajduje się mini „galeria handlowa”, w której za grosze (50 MXN za danie) można zjeść świetne meksykańskie jedzenie (np. Sopa de Lima – rosół z dodatkiem pomidorów i limonki).

2. Cenota Zaci (30 MXN). Położona w centrum miasta, mała ale warto zobaczyć.

DCIM100MEDIA

3. Cenota Oxman (35 MXN). Mało znana cenota, położona 5 km od miasta. Doszliśmy tam na nogach w godzinę. Jest bardzo klimatycznie, ponieważ cenota znajduje się w starej willi, a żeby dojść do zwierciadła wody trzeba zejść głęboko schodami pod ziemie. Dodatkowo byliśmy tam jedynymi gośćmi, więc upiorny klimat dał nam się we znaki. Samo pływanie w cenotach jest dla mnie zawsze trochę problematyczne (świadomość, że dno jest np. dopiero 90 metrów pode mną jest straszna). Opuszczona hacjenda, brak ludzi, głębia wody tworzą klimat jak z przygodowego filmu bez happy endu. U nas wszystko skończyło się szczęśliwie, a cenote gorąco polecamy.

4. Chichen Itza (wejście 232 MXN, dojazd autobusem Oriente z Valladolid 26 MXN). Starożytne miasto Majów, wpisane na liste UNESCO. Jedno z najbardziej obleganych miejsc przez turystów i mieszkańców Meksyku. My dotarliśmy tam o 9 rano, i wtedy jeszcze nie było tłoku, więc chociażby dlatego warto spędzić noc w Valladolid.

5. Rio Lagartos (500 MXN/łódkę za wycieczkę „pequeno” po zatoce). Rio Lagartos to park narodowy położony nad Zatoką Meksykańską znany z zamieszkującej go licznej populacji flamingów. Flamingi podobno mają tam wyjątkowy czerwony kolor, który rzekomo wynika z mocno zasolonej zatoki (nie mam pojęcia jaki to ma związek). Z nadzieją zobaczenia flamingów i zrobienia niesamowitych zdjęć, udaliśmy się do Rio. Z Valladolid pojechaliśmy busem Oriente do miasta Tizmin (29 MXN, godzina drogi). W Tizmin przesiedliśmy się w autobus jadący do Rio Lagartos (37 MXN, godzina drogi). Gdy wysiedliśmy z autobusu od razu zaczepił nas Pan Luis, z pytaniem czy chcemy zobaczyć flamingi. „Por supuesto, senor.” – oczywiście, że chcieliśmy zobaczyć flamingi. Pan nas zaprowadził do informacji turystycznej, w której dowiedzieliśmy się, że można pojechać łódką albo na małą wycieczkę po zatoce, albo na dużą. Stargowaliśmy cenę (ale i tak grubo przepłaciliśmy, podejrzewam) i wraz z Panem Luisem popłynęliśmy ma małą wycieczkę oglądać flamingi. Pragnę zaznaczyć, że zwykle nie poszlibyśmy za Panem, który nas jako pierwszy złapał z autobusu, ale że Rio jest bardzo małe i puste, i nie ma tam w ogóle turystów (przynajmniej my ich nie widzieliśmy), nie za bardzo wiedzieliśmy gdzie trzeba iść, żeby flamingi zobaczyć. Flamingów widzieliśmy nie za wiele. Podobno najlepiej je oglądać w kwietniu kiedy się parzą, i albo wcześnie rano albo wieczorem. My byliśmy we wrześniu w południe ;). Mimo tego, że flamingów było mało, to i tak wycieczka nam się bardzo podobała. Pan Luis pokazywał nam też inne gatunki ptaków: mewy, czaple, kormorany. Nawet wyciągnął meduzę z wody, żeby nas zabawić. Dodatkowo zawiózł nas na opuszczoną plażę, gdzie mogliśmy popływać. Cała wycieczka trwała 1,5 godziny.

"Flamingos volan" powiedział Luis zwiększając obroty silnika
„Flamingos vuelan” powiedział Luis zwiększając obroty silnika